Skip to content

Pneuservis

Kola dělají auto a pneumatiky zajišťují vaši bezpečnost

Dobrý stav pneumatik patří mezi nejdůležitější faktory, které ovlivňují vaši bezpečnost ve voze.

Obzvlášť zde platí, že správná volba může být osudová. Věnujte proto výběru obutí vašeho vozu náležitou pozornost, neboť vám toto rozhodnutí může ušetřit mnoho nepříjemných chvil.

Kdy a proč přezout na zimní pneumatiky

– Zimní pneumatiky doporučují odborníci používat již v období, kdy se vnější teploty pohybují pod +7°C.

– Největší chybu dělají řidiči, kteří čekají s přezutím na zimní pneumatiky až na první sníh. 80% provozu v zimních podmínkách probíhá na nezasněžené vozovce. Kritériem pro přezutí je proto teplota. Při teplotách pod +7°C směsi z níž jsou vyrobeny letní pneumatiky ztrácí svoji pružnost a ztvrdnou a významně se tak snižuje její přilnavost k vozovce. Investice do kvalitnějších zimních pneumatik se rozhodně vyplatí. Snížíte tak riziko ohrožení zdraví Vás i vašeho okolí.

– Testy prokázaly, že za nízkých teplot dosahují zimní pneumatiky mnohem lepších výsledků při brzdění, ovládání vozidla v zatáčkách i při náhlé změně směru jízdy.

– Zimní pláště mají také daleko lepší záběrové a samočistící vlastnosti.

– Moderní směs zimní pneumatiky je na bázi siliky, která se lépe přizpůsobuje nízkým teplotám. Zimní pneumatika má tak mnohem vyšší přilnavost zejména na zledovatělé vozovce.

– Lamelová konstrukce zimní pneumatiky poskytuje daleko lepší záběr ve sněhu než pneumatika letní. Více drážek lépe odvádí vodu a snižuje se tím možnost aquaplaningu.

– Nový zákon o pozemních komunikacích nařizuje používání zimní výbavy (zimní pneumatiky nebo řetězy). Tyto úseky jsou označeny dopravními značkami. Na těchto úsecích je použití zimních pneumatik stanoveno v období od 1. Listopadu – 30. dubna.

– Mějte na paměti, že v případě Vámi způsobené dopravní nehody v takto označeném úseku neriskujete jen pokutu, ale i problémy s pojišťovnou. Už se takové případy objevily.

Proč zimní pneumatiky

– Směs zimních pneumatik je měkčí než u letních, a proto si zachovává mnohem vyšší přilnavost za zimních podmínek.

– Průměrná zimní teplota se pohybuje kolem + 3 °C.

– Riziko nehody je v zimě 6x vyšší.

* Brzdná dráha u zimních pneu je podstatně kratší.

Proč je důležité sledovat hloubku dezénu pneumatik

Zákonem stanovená minimální hloubka dezénu v ČR je 1,6 mm pro letní a 4 mm zimní období. Proč 4 mm?                 

V případě, že výška dezénu na zimních pneumatikách klesne pod tuto hranici, zhorší se specifické vlastnosti pneumatik – zhorší se jejich záběr a brzdná dráha. Nemluvě o risku pokuty z důvodu nedodržení zákona.

Proč je důležité správné nahuštění pneumatik

– Správně nahuštěná pneumatika vám zaručuje optimální přilnavost k povrchu vozovky.

– Prodlužuje životnost pneumatiky.

– Zaručuje její rovnoměrné opotřebení.

Důležité je si uvědomit, že pokud jste zvyklí nepřezouvat na zimní pneumatiky, je rozdíl v bezpečnosti s každou novou sadou letních pneumatik markantnější co do bezpečnosti v zimě. Zatímco dříve se zimní a letní pneumatiky lišily jen v použitém dezénu, dnes je takových rozdílů více. Velmi důležitým faktorem, dokonce možná důležitějším, než samotný tvar dezénu, je směs, která je na pneumatice použita. Proto už dávno neplatí, že: „Vždy jsem jezdil na letních celý rok, proč bych teď měl kupovat zimní sadu?“ Výrobci reagují na vývoj automobilového průmyslu a na to, jak vám zaručit maximální bezpečnost. Tak, jako se nezastavil vývoj automobilů, které jsou dnes rychlejší a silnější, nezastavil se ani vývoj pneumatik. Neusněte proto ani vy a dbejte na vaše bezpečí.

Nepodceňujte péči o pneumatiky

Pro zajištění co největší míry bezpečí je důležité, aby všechny bezpečnostní prvky, mezi které správné obutí rozhodně patří, fungovaly v naprostém souladu. Všechny drahé bezpečnostní systémy, které se dnes běžně instalují do vozidel, nedovedou ošálit základní zákony fyziky. Pokud jste ochotni připlatit desetitisíce za systémy pro kontrolu trakce, za brzdového asistenta a jiné, investuje i do vhodných pneumatik. Ani sebelepší asistent si nedovede poradit v případě, že pneumatika neodvádí vodu, sníh, bláto a nedovede vám tedy zaručit maximální kontakt s vozovkou. Uvědomte si také, že nejde jen o vaši bezpečnost, ale i bezpečnost ostatních.

Správné pochopení značení pneumatik

Označení pneumatiky vám řekne řadu informací, které jsou pro výběr zásadní. V prvé řadě je nutno zmínit, že cena pneumatiky by neměla být na prvním místě. Ty nejlevnější pneumatiky jsou totiž často nekvalitní a mohou být i nebezpečné. Nejdůležitějšími vlastnostmi jsou šířkaprofil a průměr. V závěsu následuje rychlostní index a nosnostní index spolu s dalšími speciálními vlastnostmi jednotlivých pneumatik. Značení názorně vysvětluje následující obrázek.

 

Šířka pneumatiky, jak už vyplývá je udávána v milimetrech. Když vezmeme šířku uvedenou v našem obrázku, tak je tam číslo 245, což určuje, že pneumatika má šířku 24,5 cm.

Boční profil označuje velikost bočnice, tento rozměr je udáván v procentech. To nám říka, jak je pneumatika „vysoká“ od disku po okraj. V našem příkladu je to číslo 55. Znamená 55% z šířky 24,5 cm.

Průměr pneumatiky, nebo-li průměr ráfku, značí celkový vnitřní průměr pneumatiky v palcích (1″ = 2,54 cm). Zjednodušeně řečeno se jedná o „otvor“ uprostřed pneumatiky. V našem příkladu je to číslo 19. Pneumatika by tak seděla na ráfek o průměru 19 palců, tedy přibližně 48 cm. Písmeno R značí radiální konstrukci pneumatiky, která se oproti diagonální vyznačuje lepšími jízdními

Náš servis + Náš tým + Naše práce
Naše práce
Náš servis + Naše práce